lördag 6 april 2013

Lergods....


Lergods i olika former fått mitt hjärta att klappa lite fortare. Det kan vara enkla bruksformer som kruset med påskliljor eller de bulliga och välanvända krukorna i en hälsingegård. Jag har har också insett att ett fat märkt 1942 har mer än sjuttio år på nacken. Även det som vi tycker är hemvant och känt börjar får en aktningsvärd ålder.




Tradera har öppnat spännande möjligheter, jag hittade ett praktfat cirka 50 cm i diameter till salu av Thomas Anagrius, min svåger faktiskt. Liknande fat av Thomas såg jag på en utställning för många år sedan och sen dess har det funnits i mitt bakhuvud. Nu fick gåsäggen pryda fatet till påsk och glädjen blev inte mindre av att vänta några år.
Cafésöndag på Länsmansgården imorgon...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så varm jag blir ända in i själen när jag läser att du/ni tycker om det "gamla". Underbart att det finns folk som du/ni som tar tillvara vårt kulturarv med sådan respekt och kärlek. All heder!
Skorpan