torsdag 25 september 2014

Schabloner och härliga färger...

Foto Syster Umbra
https://systerumbra.wordpress.com

En av de roligaste sakerna med Odensvi är upptäckten av alla vackra gamla målade miljöer. Vilket kulturarv vi har som lever lite i skymundan. Mönsterglädjen och de oändliga kombinationerna av mönster och färger är imponerande. Bilden ovan får mig att drömma och fler husprojekt där vi kan utveckla måleriet ännu mer än vad vi gjort i Odensvi kanske kan det bli i boden... Färgerna, marmoreringen och det skira blommönstret får mig att smälta.

Mitt i allt slit fanns glädjen och lusten till att göra hemmet vackert och som jag tycker på ett mycket friare sätt än idag. Jag är övertygad om att omständigheterna många gånger gjorde att man tager vad man haver och det kanske är det som är hemligheten.
Ha en skön septemberkväll..

5 kommentarer:

G:a Affären sa...

Tror det ligger mycket i dina funderingar. Så vackra väggar du visar med glädjen att kunna smycka, och förmodligen med små medel.
Vilken härlig stund jag haft med alla dina inlägg som jag nu läst ikapp!

Varma tankar till dig!
Cia

Anonym sa...

Den översta bildens målningar är underbara, varifrån är de om jag får fråga? Jag blev klart jätteinspirerad, överdelen var så sprittande mot den mättade kraftiga marmoreringen. Åh, tack för att du visade den, har du mera? :) / Stella

Odensvi gård sa...

Bilden är från Hamneda Gästgivaregård i Småland och är ett fantastiskt exempel på målarglädje från en del av Sverige som vi inte hör talas om ofta i detta sammanhang. Kolla under rubriken schabloner där har jag samlat många av de bilder som inspirerat mig.
Pia

Anonym sa...

Jag hittade Hamneda, intressant ställe. Arja Källbom har tagit bilden? Tror jag ska våga mig på något åt det hållet. / Stella

Arja Källbom sa...

Hej! Roligt att ni blir inspirerade och att ni gillar småländskt schablonmåleri. Det är mina foton,jag skulle vilja att ni anger mig som fotograf och hänvisar till min blogg Syster Umbra. Tack så mycket. Med vänliga hälsningar Arja Källbom.