söndag 27 december 2015

Minnen från förr...


Julfriden fortsätter och ute ligger nu ett tunt lager frost som äntligen ger lite hopp om vinter. Ljustaken från farmor hamnade först hos min mamma och pappa och så småningom hos oss den har funnits med länge. Jag minns den från när jag var liten, det obligatoriska julbesöket hos farmor och farfar i deras lilla lägenhet i Råsunda i Solna. Den första julmaten för året som dukades upp och ljusstaken med sina tänka ljus. Längre fram i tiden fanns den med på mammas julbord och den var ingen favorit, jag tyckte att den var klumpig, mörk och ful. Nu står den här och lyser upp i vintermörkret och jag skulle inte vilja vara utan den, den bär på minnen men nu tycker jag faktiskt också om formen och färgen när ljusen är tända och den skänker ett varmt sken över frukosten.
ha en skön dag...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.

Inspirerande att följa bloggen! Gillar ert kök med de nyanser ni valt. Ska just måla salen i ett gammalt 1800-tals hus. Tänkte mig stänkmålning men undrar live över vilka kulörer ni använt vid stänkmålning. Gammelrosa är inte helt lätt att hantera. Skulle ni kunna berätta lite mer om vad ni använt för färgtyp/fabrikat/kulörer i köket? MVH Ola Hemström ola.hemstrom@sverigesradio.se