söndag 4 mars 2012

Mer marmorering....

Vackert eftermiddagsljus på väggen i farstun. Efter att ha gått över väggarna en gång till är jag nästan nöjd. Nu får de vila ett tag så får vi se om det blir lite mer fixande innan jag känner mig klar. Fick en fråga hur jag hade gjort. Jag får nog lov att säga att det är en lite hemsnickrad metod. Vill ha marmoreringen lite "naiv" så alla fina instruktioner fick modifieras. En bra bild från någon vacker gammal gård är en nödvändig detalj. Väggen är grundad med matt linoljefärg i grå umbra och sedan har jag duttat och målat med trasor lite vått i vått med vitt och grått förstärkt med lite järnoxidsvart. Jag har använt en smal platt konstnärspensel till sprickorna och sedan suddat dem men en torr pnsel och trasa. Till sist har jag lagt till lite mörka förstärkningar med en smal akvarellpensel. Så himla kul att måla på det här sättet och matt linoljefärg är verkligen en favorit.
Imorgon är det annat jobb som väntar.......

Inga kommentarer: