tisdag 5 januari 2016

Rimfrost, kakelugnar och vedspis...

Så kom verkligen vintern och brasorna får ständigt matas med ved. Termometern kryper ner mot -15 och rimfrosten ligger vacker på träden. Rimfrosten här är speciell när både älven och Siljan har öppet vatten. Igår eftermiddagen låg rimfrosten som en dimma över trakten och nu sitter den så vackert fast på alla träd.


Börjar dagen med att lägga mer ved i vedspisen och pressa mig ett glas härligt röd apelsinjucie, älskar verkligen citrustiden och speciellt blodapelsinerna.


Att Odensvi klarar kylan så pass bra är lite fascinerande med tanke på att isoleringen av väggarna endast består av panel, vindpapp, timmer, väggpapp och  lumppapp, tak och golv är isolerade med cellulosa. Vi har en del tjyvdrag som vi behöver ta tag och hitta en lösning på bland annat är ytterdörren ett sånt ställe. Vi har tätat den på lite olika sätt men fortfarande finns drag nertill och mellan dörrhalvorna.


Men jag älskar den här dörren och har svårt att tänka mig en annan lösning så på med ullsockorna det är ju ändå så kort tid på året.
ha  en härlig vinterdag...

4 kommentarer:

Maarit sa...

Ja, vet precis vad du menar:) känslan när spisen börjar värma upp köket efter den kalla natten fast man skulle önska tamburen utan drag. Men dubbelt med allt, yllesockor, tekoppar och filt framför dörren. Det är säkert också kontrasten med sommaren - när man har de här härliga dörrarna öppna och naturen kommer in, huset känns svalt när det är riktigt het ute.

Odensvi gård sa...

Ylle i alla former är bra och sommarkänslan är oslagbar. Sedan tycker jag om årsrytmen höst, vinter, vår och sommar. Att känna skillnader i temperatur, ljus och
dofter.

Therése sa...

Ja, det är när en bor i huset som en känner och hittar de där draghålen. Mitt torp är ju inte riktigt klart än, men det är skönt att hitta de dragiga ställena redan nu för då har jag kanske en chans att bygga bort dem. Bla med isolering vid golvet innan golvlisterna kommer på plats, fast värst är det i delen som är tillbyggd med regelstomme...säger väl en del :) Njut av rimfrosten!

Therése

G:a Affären sa...

Hade samma problem med drag från ytterdörren. Nu är den tätad med linsnöre i två olika dimensioner och det hjälpte. Snickaren visade hur viktigt det är att täta på rätt sätt. Tidigare hade jag en sydd "dragkorv" som också stoppade kylan. Och vem vill byta ut en vacker dörr!?

Kul att du gillar mitt hus! Ett blått plåthus har blivit fint med ny panel, nya gamla fönster och tak som förlängts. Falsat plåttak blev lösningen då jag aldrig skulle våga byta takpannor om någon skulle gå sönder.

/Cia