lördag 19 juli 2014

Grånat timmer...

 
En del av sommarledigheten handlar om att upptäcka och ta sig tid att göra en omväg idag blev den en resa rakt ut i skogen. Förra året upptäckte vi den fantastiska gården vid Myckelgensjö i Ångermanland och i år så blev det Tisjövallen en stor gammal fäbod vid den fantastiska Tisjön mellan Lima och Sälen. En fäbodvall med många stugor och ekonomibyggnader bevarade dryga 2 mils buffringsväg från hembyn.
 

Båthusen
 
När jag ser de här gamla husen kan jag inte låta bli att förvånas om och om igen av hållbarheten att trots alla års slitage av väder och vind så står husen där med det rena timmret vackert grånat och silvrigt. Imponerande stockar och sparsmakat renoverade hus och miljöer som gör att man verkligen kan uppleva en helhet i miljön. Så tack alla ägare för att ni så varsamt hanterar era gamla hus.


 
Vackrare läge blir det inte...

2 kommentarer:

G:a Affären sa...

Det måste vara av fantastiskt virke också, som håller utan en uns färg. Alla årstider och år gör dessa hus så vackra! Och vilken glädje med alla dessa ekonomibyggnader. Idag ser jag färre av dem men desto fler vita stora plastbollar.

Så mycket jag uppskattar dina husspaningar!
Cia

Odensvi gård sa...

Gråa timmerhus är så vackra och man förstår vilken kvalitetsskillnad det är på timmer, skillnaden mellan nu och då är stor. Jag har precis som du alltmer fått upp ögonen för alla ekonomibyggnader ett ensamt hus berättar bara en liten del av historien.