måndag 7 juli 2014

Linoljesåpa och golvplank...


Huset som är så fyllt av minnen... Stugan som den alltid kallats är nog ungefär jämnårig med Odensvi men bär på så många minnen och årsringar. Mormorsmor, mormor, mamma, alla mina barndoms somrar och våra barns glada sommardagar med lek, ladugårdsbesök och bad. Ett helt omodernt hus utan el och vatten men numera enkelt att leva i. Ett hus som får årsringar speglar olika tider här finns riktigt gammalt kvar av det ursprungliga, spis, golv, rumslösning osv men också senare tiders tillägg, korkmattor för att slippa kalla golv, möbler som bär på minnen och så olika tiders modenycker. Många saker i stugan är målade i denna skarpa blåturkosa färg som syns på skafferiet. Idag kan jag sucka när jag ser gamla fina stolar, en gammal kista och soffa som fått den här färgen men så var det då.


Det känns därför skönt att få ta fram linoljesåpan och skurborsten och gå loss på golvet i salen och efter  tre tvättar med linoljesåpa är resultatet märkbart, golvplanken känns lenare mot bara fötter och har fått en ljusare nyans. Men oavsett årsringar och annat så har den här stugan en särskild plats i våra hjärtan, den är bra precis som den är.
Sov sött  i sommar natten...

1 kommentar:

G:a Affären sa...

Så fint inlägg med respekt för tidens gång och förändringar. Och tänk att Stugan tillhört din släkt så många generationer...jag blir nästan avundsjuk för jag är nästan helt rotlös med alla mina flyttar.
Tänker ändå när jag i min ungdom målade med just blåturkos, det blev två pallar och en kommod. När det blev färg över fick även träskorna den färgen.
Så fin burk du fann! Själv har jag bara varit på ett loppis i sommar.

Allt gott till dig!
Cia