lördag 12 juli 2014

Historiska växter...


Inte bara Odensvi behöver omtanke utan också miljön runtomkring. Jag blir mer och mer intresserad av den historiska trädgården, vad växte där både när det gäller nyttoväxter och mer ögonfägnad. Därför blev det ännu ett besök på det lilla trädgårdsmästeriet på Leuftsabruk.Där finns en fantastiskt vacker historisk miljö och ett noga utvalt sortiment av äldre kulturväxter.


Till nästa år tänker jag att jag ska ha egna fröer av både Jolly Jester och Knekttobaken samtidigt som jag hoppas på ännu fler exemplar av den enkla vackra stockrosen. Leufstapelargonen finns redan hemma hos oss och nu fick ett vackert exemplar av Smutspelargonen följa med hem, liksom ett några plantor av 1700-tals tagetesen Jolly Jester och ett par plantor Knekttobak.

Jolly Jester en yvig och uppnosig 1700- tals 
blomma
Ha en skön lördag eftermiddag...


2 kommentarer:

G:a Affären sa...

Varmt tack Pia för dina kommentarer, de värmde att läsa dem. Det har nu bara gått två dagar utan Leodin och jag märker hur stor del han var av mitt liv, saknaden är enorm. Förståndet säger en sak och känslorna en helt annan. Hur ska det gå, nu blir det bara jag och katten i huset...
Det skingrar tankarna att göra ett besök här hos dig bland gamla kulturväxter. Men så tokigt jag läste Knekttobak...!
Jag har en bekant som gav ut två böcker för många år sedan, "gömda växter" var titeln på en av böckerna, som visar vad gamla övergivna platser kan ha i sina gömmor.
Jag var tvungen att googla på några av växterna du skrev om, så spännande!
Allt gott till dig och Mollgan!
Cia

Anonym sa...

Det växte Hundböna utanför flygeln. Finns den att köpa någonstans? Marianne