måndag 26 mars 2012

Mera möbler...

Här kommer på begäran ännu en bild på den nötta skönheten. Tänk att den har undkommit målarpenslar och färgburkar genom åren, vi som letar original vet hur svårt det är. Alla historier som ryms i det här slitaget är faktiskt hisnande. Vad jag vet så kan byrån spåras tillbaka till en gård i Grytnäs eller möjligen Boda. Jag längtar verkligen till möbelerna kan få komma in i huset, just nu sprids de ut på lite olika håll. Odensvi upptas fortfarande av en del byygbråte även om det blir bättre för var gång vi är där. Det är plankbitar i olika former och längder och diverse saker som vi nu tror blir över, lite lindrev, ett och annat rör, lite täckpapp och mycket mycket annat. Snart städdags igen!
Måste bara säga att jag verkligen har tröttnat på kameran jag har just nu även om den skött sig bra men den har sina begränsningar. Så nu har jag beställt en ny Canon som ska bli kul att testa.

Arbetsveckan fortsätter och kvällen är ljummen....

1 kommentar:

Mäster Henrik sa...

Tack för bilden! Den är verkligen magisk!!
Går man till en antikhandlare och säger "hej jag söker en grå originalmålad dragkista från 1700-talet, gärna helt orörd!)möts man garanterat av skratt. Det finns i stort sett inte. Skänkar målades vita eller grå, medan byråer och dragkistor målades oftast röda eller bruna för att efterlika ädlare träslag.
Men jag lyckades efter tio år finna en, och den är min vackraste möbel!! Den påminner om din, som jag bedömmer vara från slutet av 1700-talet, aldrig övermålad och förmodligen har den stått på ett och samma ställe, eller tillhört samma släkt sedan den tillverkades. Är beslagen original också?