onsdag 22 januari 2014

Hovdessert...


Lyx i vardagen, efter att ha jobbat stenhårt i januari och på två veckor mött drygt hundra personer i utbildning, handledning och enskilda samtal känner jag mig lite matt. Jag härbärgerar respektfullt alla möten och förtroenden som jag fått. Så uppstår plötsligt ett tomrum och jag får en ledig dag mitt i veckan och vad dyker då upp jo, tankar på hovdessert. Lyckligt uppväxt i en familj där bärplockande, svamputflykter och väl lagad mat från grunden var i fokus, så minns jag plötsligt vilken lyx det var när mamma bjöd på hovdessert till efterrätt.

Jag kände mig som en prinsessa, tänka sig att kungen fick så god efterrätt. Maten hemma var alltid välgjord från grunden. Härliga hembakta lite sega och söta maränger, en mörk blank chokladsås som mamma snabbt rörde ihop på spisen och så god äkta gräddglass med grädde på toppen. Inga E:n och konstgjorda aromämnen kom ens i närheten av vårt middagsbord.
Nu ska jag ta hand om äggvitorna från caféet i helgen och så ska jag bjuda på härligt sega kardemumma maränger i helgen och kanske väcka ett och annat barndomsminne till liv.


Först en promenad i solen med vovven...

Inga kommentarer: