söndag 25 oktober 2009

Husritningar på gång i januari 2007

Ännu en helg i Dalarna den här gången blev det mest trädgårdsarbete. Regntunga oktoberdagar men samtidigt milt och faktiskt lite vilsamt. Goda middagar med släkt och vänner. Underbar älggryta och varma äppelklyftor med hasselnötter från trädgården, russin, sirap och smör, syndigt gott med grädde till. Lite husjobb kunde jag inte hålla mig ifrån nu är spismurarna kalkade fyra gånger och fler behövs. Hängrännorna hade kommit upp och det nedre plåtarbetet på skorstenarna var gjort. Det såg faktiskt riktigt lovande ut måste vänta till huvarna på skortstenarna är på plats för att få en bild av helheten.

Att bygga hus innebär att fatta beslut om tusentals olika detaljer. Vi har nu konstaterat att vi har bläddrat oss förbi vissa avsnitt i olika husböcker och att vi nu kommer till funderingar och beslut kring en mängd frågor inomhus. Vi vill hålla nedervåningen i en enhetlig äldre stil utan att det blir museum. På övervåningen känner vi oss lite friare att jobba mer utifrån eget huvud. Eftersom snickeriarbete inte är min starkaste sida även om jag blir bättre och bättre på det så går mina tankar mycket till detaljer, färgsättning och olika sätt sätt att lösa saker på. Inspireras mycket av bilder och färgsättning från olika hem och reportage från olika gamla hus. Har känslan i huset klar för mig men sedan gäller det att ta sig dit. Vintern kommer att ge tid till alla dessa tankar så att de beslut som ska fattas är genomtänkta många gånger om. I de kommande inläggen tänkte jag ge er lite glimtar av huset och dess historia.

Inga kommentarer: