torsdag 10 oktober 2013

Isoleringen håller kylan borta...


Hösten har smugit sig på och dimman ligger tät på morgonen. I år är det stora värmeprovet för Odensvi!
Innanfönstren och yllelister är på plats, ytterdörren tätad både med lister, yllelisterna och fårskinn. Kakelugnen värmer anderstugan och vedspisen köket och våra lösa oljeelement fyller på med skön värme där det behövs. Kaminerna i sovrummen är inte installerade ännu och jag tror att vi drar på det eftersom de kräver lite anordningar för sotaren. Inget vi längtar efter men på något sätt måste vi lösa det så diskret som möjligt.


I helgen hittade ännu en fin järnljusstake till Odensvi från smedjan i Alvik. Jag gillar den enkla formen och den tunna ljushållaren och när mörkret smyger på är stearinljusen en del av den sköna känslan av höst.
Ha en skön fredag... 

1 kommentar:

G:a Affären sa...

Det här känner jag igen! Nu är vi rustade för vintern.
När jag kom hem såg jag att fåglarna dragit ut en massa lindrev runt pardörrarna till verandan, snickaren har inte satt dit något dörrfoder så det är fritt fram för småfåglarna att hämta material. Tror de gillar lin bättre än gullfiber!

Ljusstakarna är så vackra i sin enkelhet!

Trevlig helg!
Cia