söndag 27 oktober 2013

Kakelugnsvärme och oktoberblåst...

Nu kan vi köra ner fötterna i en värmande blomsteräng och Mollgan lade sig genast på ryan och gav mig en uppskattande blick. Ryan hittade jag på loppis för 40 kr  och efter att tittat på den ett par gånger så fick den följa med hem och nu värmer den fötterna när vi sitter framför kakelugnen. Inte stilmässigt helt riktig men den får finnas här i vinter och sedan hittar den nog en annan plats.


De grå fåtöljerna som jag tog med från kontoret passar ju inte heller riktigt in men med ett fårskinn och grått ylletyg så fungerar de faktiskt hel ok så länge och dessutom är de grymt sköna att sitta i. I helgen har det annars varit intensivt på caféet med massor av gäster och Afternoon Tea. Verkligen kul med så mycket folk men så här dags på kvällen känner jag mig rätt mör. Skönt att slappa och låta mörka ta över medan huset fylls av doften av eld och stearinljus. Vi är verkligen glada över våra värmekällor och vi sänder ofta en tanke till vår duktiga murare som lyckats så bra med både skorstenar, järnspisen och kakelugnen de inte bara fungerar hur bra som helst de är snygga dessutom. Under den ljusa årstiden är det lätt att glömma bort hur viktigt det är med ljus och värme.



Ha en bra början på arbetsveckan...

1 kommentar:

G:a Affären sa...

Det är inte helt fel med en rya, speciellt när det är en blomsteräng. Jag köpte en tidigare i år och den har tagits i beslag av hunden. Tidigare har jag bara tänkt att de är fula men nu uppskattar jag den, både mjuk och varm.
På nyheterna blir vi uppmanade att ha tändstickor och ljus beredda inför kvällens storm och väntade elavbrott. Vi är lyckliga vi som har vackra eldstäder att gotta oss vid.
Så roligt att ni haft massor av gäster på caféet, det är så det ska vá!

Ha det gott!
Cia