tisdag 26 augusti 2014

Bara att skörda...

Filosoferar lite i vardagen med en kopp kaffe, brunost och knäckebröd. Brunosten köpte uppe på fjället i Brimiseter i Norge. Djuren fritt på fjället och unga människor som tagit upp seterlivet och ystade och gjorde ost på fjället. Knäckebröd från ett gårdsbageri i Uppland visst är det härligt med kvalitet och så gott!

Under en paus i arbetet vart det en hundpromenad i skogen och även idag blev skörden riklig fast jag med flit inte tog med krogen. Skogen kryllar av härliga Karl Johan och under de stora granarna växer h Kungschampinjoner som får mig att bli lika lycklig som när jag var liten. Jag är verkligen glad att min mamma och pappa fick oss barn att tycka om och känna oss trygga i skog och mark. Dessutom gav de oss mycket kunskap ända sedan jag var liten har jag plockat många olika sorters svampar och känner mig aldrig osäker. Det gick onte den en helg utan att vi var ute i skogen och plockade svamp eller bär. Och så har det fortsatt jag blir jätteglad när våra barn tar korgen eller hinken och går ut och plockar svamp eller bär utan osäkerhet och rädsla.
Ha  en skön  augustikväll

2 kommentarer:

MODERN COUNTRY sa...

Ha en skjønn Augustkveld du også, det er så hyggelig å lese bloggen din :)

~ Aina ~

G:a Affären sa...

Men brunost...det har jag inte ätit på hundra år. Nästan så jag glömt hur det smakar.
Härlig beskrivning på hur det är att känna, och föra vidare känslan att höra ihop med skogen!
Cia