tisdag 2 juli 2013

Att ta ansvar...

Idag blev jaglycklig av något så enkelt som att köpa mjölk direkt från gården igen eftersom det vara några år sedan sist då vår bonde sålde mjölkkorna. Men nu är filbunken satt igen och står framme på spisen för att stanna... Vi har tre fantastiska döttrar och vår yngsta har valt att vara en del av en levande landsbygd. Nyss klar klövvårdare och med olika spännande arbetskamrater runt om i Sverige. Ett modigt val av en Stockholms tjej och vi är fulla av beundran.  Det kändes så bra att idag att få betala 
15 kronor för mjölken och veta att det går direkt till bonden. Vi måste lära oss att uppskatta närproducerat, öppna landskap och en bra djurhållning. Jag köper inga importerade mejeriprodukter om jag kan undvika det. Det innebär att handlingen tar längre tid men det är det värt.




För er som har förmånen att bo nära Hälla i Leksand gör ett besök och köp härlig mjölk och gårdsglass från Gårds-Glass Leksand ett initiativ värt att stödja. Vad är en bättre avslutning än en bukett med 21 sorters olika blommor plockade i betade hagar.
Ha en skön sommar kväll...

5 kommentarer:

Asta sa...

Vad härligt! Någon sådan gård tror jag inte finns i närheten här. Nöt- och lammkött köper vi dock direkt från en gård med djur som lever på gräs. Man vill göra det man kan i alla fall.

Odensvi gård sa...

Ja, och jag känner mer och mer att jag behöver hjälpa till att sprida kunskapen. Till exempel har Sverige en av de skarapaste lagstiftningarna då det gäller djurens rätt till att gå ute och beta sommartid. Kostar det så smakar det! Låt oss fortsätta och göra det vi kan...


G:a Affären sa...

Beundrar din dotter och hennes val! Förstår att du är stolt! Jag håller med om att hellre betala lite mer för att få närproducerat och inte minst bra djurhållning.
Att kunna sätta en filbunke har inte hänt sedan jag var liten! Visst ska vi försöka sprida detta och jag tror många fler är beredda att betala för det. Öppna landskap vill vi också ha.

Kramar
Cia

Anonym sa...

Måste vara den vackraste klövvårdaren i landet:)
S

Odensvi gård sa...

Ja, den vackraste klövvårdaren och en härlig, modig och vacker dotter. Att göra sina egna val i livet är viktigt och att få stöd och support för att gå sin väg det lärde min mamman och pappa mig.