tisdag 9 april 2013

Trädgårdsdrömmar....


För många år sedan fick jag boken om Tasha Tudors trädgård och varje år när odlingslusten kommer tillbaka tar jag fram den och läser månad för månad. Vildvuxen, överdådig och enkel, allt på en gån, precis som jag vill ha det. Här finns påsklilor och narcisser i massor, vitsippor, gamla rosor, vackert gräs ett fantastiskt hus och en respekt för naturen. Jag vill också gå barfota i min trädgård precis på samma sätt. Så nu när snön är nästna borta och de mesta av alla torra kvistar och pinnar hopsamlade och den första tulpanen uppäten av ett glatt rådjur då är det dags för trädgårdsplaner.


Jag ser spänt fram emot att följa de små plantorna av Linnés döttrar som tittade upp i höstas, tagna från fröställningar i en offentlig rabatt. I år är det nog dags att börja gräva bäck och damm nu när byggandet gått in i ett lite lugnare tempo. Dags att få till den mer vildvuxna sidan av Odensvi. Snart är det tid  för första kaffekoppen under åkeröträdet och sedan är det bara att njuta.


Imorgon hoppas vi på sol...

2 kommentarer:

G:a Affären sa...

Först vill jag skicka grattishälsningar till det vackra barnbarnet Elias! Jag förstår att det blev en alldeles speciell Påsk för er.
Den boken har jag också och liksom du plockar jag gärna fram den igen. När jag blir gammal vill jag bli en Tasha Tudor, året om!

Kramar
Cia

Anonym sa...

Åhh så härligt det låter, särskilt när man som jag blickar ut över snötäckta vidder. Men solen gnistrar och jag såg nyss en flock rådjur i promenad över skaren. Här är det många veckor innan gräset syns:)
Skorpan