onsdag 22 maj 2013

Att göra det enkelt...

Här behövs en del finlir, lister...och snyggspik

Nu har jag ont i ryggen efter mycket grävande i helgen, och det blev verkligen grovrens.  Tillsammans frilade vi en gammal stenläggning och tog radikala grepp med helt nya rosrabatter plus en hel del annat.. Kvällarna är långa och just den här tiden tycker jag att kvällsarbete i trädgården är det allra skönaste. det blir lite mer stilla, inte så varmt, inget att passa eller göra och så doftar det så gott. Men nu ville inte ryggen gräva mer, istället fick det bli lite gardinbyten i badrummet. Jag vill ha en enkel stång mitt i fönsterkarmen och har funderat på olika lösningar. Till sist landade det i den enklaste lösningen, en tunn bambustång som gör att jag kan använda de fina gardinkrokarna.


Än så länge får den gamla spetsgardinen hänga dubbel för att vi ska pröva hur det känns. Vägen går precis utan för fönstret så dubbelt kanske det får bli även om vi inte är så känsliga.


För bara på några dagar gick liljekonvaljerna från gröna bladknoppar till fullt utslaget och nu fyller de rummet med sin fina doft. I helgen måste innanfönstren ut, det känns som om huset behöver andas.
Imorgon blir det jobb igen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett annat "toafönstertrick" är att sätta en spetsgardin mellan rutorna, ser snyggt ut från utsidan och släpper igenom ljuset.
Skorpan

Odensvi gård sa...

En bra idé men med enkelfönster går det inte att sätta något emellan rutorna så det får bli en annan lösning.
Men tack för tipset...

G:a Affären sa...

Intressant att ni har innanfönster, jag bytte i nästan hela huset och de flesta kommentarerna var ifrågasättande. Jag vet inget bättre än att tu ur dem på försommaren och komma närmre naturen. Att sedan sätta in dem igen till hösten, samma K-värde som treglasfönster. Men mycket finare!
Enda nackdelarna är att de släpper igenom väl mycket värme på sommaren när solen ligger på, men det finns rullgardiner! Och att klisterremsorna blir allt svårare att få tag på till allt dyrare pris.
Spetsgardinen blev ett fint insynsskydd!

Ha det gott i stugan!
Cia